Bruiloft DJ

bruiloft dj, waar moet je op letten als DJ wanneer je geboekt bent voor een bruiloft en hoe bereid je je hierop voor?

Bruiloft DJ

Als allround DJ kom je op een hoop verschillende soorten feesten terecht. Zo zul je er niet aan ontkomen dat je ook als bruiloft DJ op pad zult gaan. Bruiloften zijn toch altijd net een beetje anders om te draaien en in voorbereiding dan andere boekingen. Ik vertel je in dit artikel kort waar je op kunt voorbereiden als DJ wanneer je geboekt wordt voor een bruiloft. In het verleden heb ik wel eens gemerkt dat er DJ’s bang zijn om op bruiloften te draaien of ze zelfs helemaal niet aannemen. Dat is nergens voor nodig, daarom bereid ik je even voor.

Eerste contact

Het bruidspaar zal jou als bruiloft DJ al een gezien hebben, kent je via via of als je goed met google bent hebben ze je misschien gevonden via google of social media. Allemaal mogelijkheden waarop een bruispaar bij jou terecht kan komen. Het hangt er vanaf hoe ze bij jou terecht zijn gekomen en wat ze al van jou weten wat je allemaal met ze zult bespreken en hoe lastig de eerste contacten zijn.

Zelf vind ik het fijn om het bruidspaar een keer te ontmoeten. Zeker in de tijd dat ik met mijn drive-in show op pad ging en ook het licht en geluid voor ze regelde was het vrij vanzelfsprekend dat we op locatie afspraken en daar alles bespraken. In dit geval was het eerste contact vaak een telefoontje, mailtje of later zelfs wat appjes en spraken een we een tijd en datum af om te ontmoeten. Tegenwoordig als bruiloft DJ zonder drive-in show doe ik soms skype/zoom meetings of kan het telefonisch en over de mail.

Wat bespreek je?

Ik ga niet teveel in op de aspecten welke je bespreekt als jij een drive-in show hebt. Dit riedeltje zul je dan zelf ondertussen wel kennen (grootte van ruimte, aantal gasten, verwachtingen qua lichtshow, budgetten, tijden, opbouw afbouw, rookmachine toegestaan enz). Voor nu bespreken we even wat jij als DJ moet weten om je optreden goed te laten verlopen en wat een bruidspaar van jou kan verwachten.

Zelf vind ik het altijd fijn om eerst eens hun verhaal te horen. Hoe gaan de voorbereidingen, hoe gaat de dag eruit zien enz. Laat ze vertellen over hun mooie plannen en mooie dag, het is iets waar ze hard aan werken en waar ze trots op zijn en mogen zijn. Dan kom je vanzelf aan bij de avond, het stukje wat voor jou belangrijk is. Zelf wil ik dan altijd van het bruidspaar het volgende weten:

  • Locatie en plaats?
  • Is licht en geluid daar geregeld/aanwezig?
  • Contact techniekpartij (voor DJ-set en aansluitingen)?
  • Tijden feest?
  • Planning avond?
  • Is er een openingsdans?
  • Worden er stukjes of speeches gedaan?
  • Muziek.

Soms is er op locatie al licht en geluid aanwezig en in sommige gevallen al een DJ-set. Het is netjes als jij dit als DJ even checkt met de locatie en hoort of je dit allemaal kunt gebruiken en of dat voldoende is voor het feest. Als het niet geregeld is heb je vast een techniek partij in gedachte welke dit kan verzorgen, koppel deze aan het bruidspaar, dit werkt het beste voor jou en het bruidspaar. Is er al een techniek partij? Neem dan even contact op en check of er een DJ set voor je klaar staat, of anders of de juiste aansluitingen voor jouw eigen DJ set klaarliggen.

Muziek

Het meest cruciale en belangrijkste stuk voor jou als DJ om te weten is over de muziek. Dit bepaald alles op de hele avond, maar dat wist je natuurlijk al. Als allround DJ heb je vast ervaring met verschillende soorten publiek, op een bruiloft zijn deze verschillende soorten publiek allemaal in één ruimte aanwezig. De één houdt van Nederlandstalig, de ander van house, weer een ander van ’80s. Daarom is het belangrijk dat je als bruiloft DJ goed kortsluit met het bruidspaar wat de bedoeling is.

Ik vraag altijd “is het jullie avond of een avond voor iedereen qua muziek?”. Hiermee probeer ik te vragen of ik rekening houdt met alle verzoekjes die er komen, draai ik alle soorten muziek door elkaar in blokjes of doen we wat jullie leuk vinden en we straks gaan bespreken. Je hebt dan duidelijk hoe je omgaat met verzoekjes, met de dronken neefjes die reggaeton willen en vervelend dwingend worden en of je oma de dansvloer op gaat lokken met Bill Haley

In de voorbereiding vraag ik altijd of het bruidspaar wat lijstjes voor mij willen maken. Ik vraag daarbij om 10 nummers die ze leuk vinden in de stijl wat ze graag horen op de avond. Als je om 10 vraagt krijg je er altijd al 20 en soms spotify lijsten waar je 3 avonden mee kunt vullen. Het is voor hun leuk om eens in de muziek te duiken en deze lijstjes te maken. Jij kunt hiermee de avond starten en daarop doorborduren.

Daarbij een hele belangrijke is de don’t’s van het bruidspaar. Je weet niet wat voor lading nummers kunnen hebben. Zo heb ik in mijn beginjaren als bruiloft DJ dit niet altijd gevraagd en eens een nummer van Marco Borsato opgezet, gewoon een vlot nummer. Binnen een paar seconden stond er iemand bij me die vertelde dat dit een nummer was van een overleden familielid en of ik het heel snel uit wilde zetten. De don’t’s vertellen ook veel over het bruidspaar en hun stijl.

Als laatste vraag ik om nummers die ik echt niet mag missen. Bijvoorbeeld een nummer van een studentenvereniging wat het jaarnummer was, of het nummer van het voetbalteam. Nummers die je zelf niet had kunnen bedenken en niet zomaar altijd in je collectie aanwezig hebt. Na een paar biertjes beseffen ze zich ineens van ‘oh ja dat nummer moeten we aanvragen’, fijn als je hierop voorbereid bent!

Openingsdans

Een beetje een oude traditie, de openingsdans. Het bruidspaar doet de eerste dans van de avond en opent hiermee ook de dansvloer en het feest. Voor de openingsdans draai je wat rustige muziek om de avondgasten te ontvangen. Op de afgesproken tijd of het moment dat jij een seintje krijgt kondig je het bruidspaar aan, vraag je om de aandacht van de gasten en wacht je tot het bruidspaar op hun plek staan. Na een knikje van de bruidegom start je de openingsdans in. Hierna wordt soms een speech gedaan door het bruidspaar, de andere keer draai je meteen door met een paar knallers waar iedereen op wilt dansen en open je de avond.

Van te voren spreek je af wat het openingsnummer is, waar deze start, waar deze eindigt en wat je na afloop van het nummer doet. Mix je een dansnummer in, fade je de openingsdans uit of komt er een speech. Kleine dingen, maar wel belangrijk

Soms wil het bruidspaar een mix van wat nummers. Dat kan natuurlijk, maar maak deze mix vooraf. Zelf doe ik dit voor €50 p.u. en ben meestal niet langer dan een uur bezig met zo’n mix maken. De mix stuur je op naar het bruidspaar zodat ze kunnen oefenen op het nummer.

Stukjes

Altijd erg leuk mensen die stukje komen doen, tenminste dat vinden de mensen die de stukje doen. Zelf ben ik er nooit een voorstander van om dit nog op de avond te doen, je hebt de hele dag gehad om mooie dingen te zeggen. Op het feest kom je voor het feest en onderbreek dit niet met de stukjes wat alleen voor directe familie interessant is. Probeer dit op een nette manier aan het bruidspaar duidelijk te maken zodat zij hun wensen weer kunnen overbrengen naar de gasten eventueel via de ceremoniemeesters.

Probeer als je er echt niet onderuit komt goed af te spreken (ruim voor de feestavond al) dat de stukjes begin van de avond worden gepland. Als dit drie keer midden in het feest gebeurd kun jij de energie lastig behouden welke je juist hebt opgebouwd als DJ. Het breekt altijd de avond of het moment, daarom goed plannen dat dit vroeg op de avond gebeurt zodat jij lekker een set kunt opbouwen.

Prijs

Wat ik zelf een ouderwetse en niet eerlijk gedachte vind is dat mensen zeggen als je geboekt wordt voor een bruiloft dat je een andere prijs rekent als anders. “Want het is een bruiloft, dat is de dag van hun leven dus daar betalen ze voor. Bruiloften zijn duur, alles om de bruiloft heen is duur, zo’n dag kost al €25.000 dus kan ik ook best wat meer vragen”. “Alleen de auto kost al €800,- en daar rijden ze maar een half uur mee, dan kan ik ook wel wat meer vragen”. Daar ben ik het niet mee eens.

Stel je voor, je koopt bij de supermarkt een zak bolletjes en een pak hagelslag. Je betaald daar €2,50 voor, €1 voor de bolletjes en €1,50 voor de hagelslag. De dag erna ga je weer naar de supermarkt en koop je dezelfde bolletjes, maar dit keer wil je luxe bolletjes maken met zalm, roomkaas, sla en kappertjes. Bij de kassa zie je dat je ineens €3,- voor de bolletjes betaald vandaag. De vrouw achter de kassa zegt tegen je: “Ja meneer, als je luxe broodjes wilt maken dan kosten de bolletjes €3,- i.p.v. €1,-“. Gek toch? Waarom zou je dan wel bij een bruiloft voor jezelfde dienst en apparatuur ineens twee, drie keer zoveel of soms zelfs meer dan dat vragen?

Hou het gewoon eerlijk, dat duurt het langst en hou je de meeste blije gezichten mee om je heen. Natuurlijk mag je best iets meer vragen als je met de mensen een meeting hebt en je net wat meer tijd kwijt bent in de voorbereiding. Maar het principe dat jij de prijs twee keer over de kop gooit omdat het om een bruiloft gaat is onzin.

Nieuwe normaal

Op het moment van schrijven zitten wel helaas op feestavonden nog aan een stoel gebonden. Mensen mogen hier in Nederland nog niet staand feesten zoals voorheen vanwege de corona maatregelen. Hou nog even vol! De tijden gaan weer worden zoals ze waren en zelfs meer dan dat! Mensen wachten met opzet op de tijd dat alles weer kan. Boekingen zullen binnenstromen en we gaan allemaal knallen.

Hou vol!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *